به گزارش قدس خراسان، صنایع در محور غرب مشهد با مشکلی ۳۰ساله دست و پنجه نرم میکنند و آن دریافت پایانکار صنعتی است. هرچند قدمت برخی از این واحدها حتی به ۵۰ سال هم میرسد و در زمانی پی صنعتی آن گذاشته شده که از توسعه شهر مشهد به این مناطق خبری نبوده، اما برخلاف پیگیریهای انجام شده در دورههای مدیریتی مختلف، حل این معضل نهتنها سرعتی به خود ندیده بلکه با سرعتی کمتر از حد معمول در حال پیشروی است و با پیگیریهای انجام شده در این سالها تنها برای یک واحد صنعتی پایانکار صادر شده است.
نقطه آغاز عمده مشکل صنایع مستقر در محور غرب مشهد به این بحث برمیگردد که این واحدها در زمان ساخت، در قلمرو مدیریتی شهری نبودهاند و به همین دلیل پروانه پایانکار ندارند و برای دریافت کوچکترین خدمات شهری، مانند بهینهسازی آسفالت و شکافتن آن، خرید و انتقال انشعابات آب، برق، گاز و تلفن، دریافت تسهیلات بانکی برای سرمایه در گردش و سایر اقدامهای قانونی با مشکلات متعددی مواجه میشوند که ادامه کار را برای صنعتگران در این منطقه سخت میکند.
صنایع در این سالها بارها برای دریافت پایانکار از طریق شهرداری مشهد اقدام کردهاند، اما شهرداری مشهد صدور پایانکار را مشروط به پرداخت عوارض شهرداری کرده بود در صورتی که کارخانهداران و مدیران صنایع این ادعا را داشتند و دارند که شهر به سمت آنها توسعه پیدا کرده و نباید عوارضی پرداخت کنند و همین اختلاف موجب شد شهرداری مشهد در خدماترسانی به ساکنان غرب مشهد با مشکل مواجه شود.
رئیس دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی در گفتوگو با قدس خراسان با اشاره به مسیر حل این مشکل عنوان کرد: در سال ۹۸ این دبیرخانه به مسئله محور غرب ورود کرد و بنا شد شهرداری مشهد در خصوص صدور پایانکار برای عرصه و اعیان واحدهای تولیدی این محور اقدام کند، اما به دلیل شرطهای شورای شهر و شهرداری برای این موضوع، پایانکار برای واحدهای تولیدی صادر نشد.
ورود دستگاه قضا برای حل مشکل محور غرب
علیاکبر لبافی ادامه داد: این موضوع موجب شد تا دستگاه قضا به این ماجرا ورود پیدا کند و سرانجام توافقنامه هشت بندی برای حل بحران صنایع محور غرب در جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخشخصوصی به ریاست استاندار وقت در سال ۹۹ ارائه و بدون نظر مخالف به امضای ذینفعان برسد، اما باید گفت هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
وی افزود: در محور غرب مشهد بیش از هزار واحد صنعتی مستقرند که از ۵۰ سال پیش در این محل استقرار یافتهاند و کمکم در توسعه شهر مشهد در حوزه شهری و خدماتی قرار گرفتهاند. این واحدها در اعیان پایانکار دارند و در عرصه چون بعضی از زمینها کشاورزی بوده عرصهشان پایانکار ندارد و این اتفاق موجب شده هرگونه توسعهای در این محل به مشکل بخورد.
رئیس دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به موانع ایجاد شده در مسیر اجرای این توافقنامه هشتبندی تشریح کرد: در مسیر اجرای توافقنامه اعلام کردند نیاز به مصوبه کارگروه زیربنایی استان است و این موضوع به کارگروه زیربنایی استان ارجاع و در آن کارگروه این هشت بند بدون نظر مخالف تأیید و توافق شد.
وی خاطرنشان کرد: دوباره اعلام شد در شورای برنامهریزی و توسعه استان که بالاترین رکن استان در عرصه قانونگذاری است باید این توافقنامه تأیید شود. دوباره توافقنامه هشت بندی به شورای برنامهریزی و توسعه استان ارائه و بدون مخالفت تأیید و برای اجرا ابلاغ شد. پس از ابلاغ، شهرداری در مسیر اجرا اعلام کرد نیازمند مدارکی برای این موضوع است و چون صادرکننده مجوز فعالیت سازمان صمت است، اداره کل صمت استان از شرکتها بخواهد مدارک خواسته شده را تهیه کنند و اداره صمت مدارک را به شهرداری برای صدور پایانکار ارجاع دهد.
لبافی ضمن اشاره بر ضرورت حل این مشکل عنوان کرد: براساس چک لیست ارسالی شهرداری برای شرکتهای محور غرب فراخوان انجام شد و تعدادی از شرکتها معرفی شدند و در مسیر صدور پایانکار قرار گرفتند اما بعد از آن پیگیریها بهخوبی پیشرفت نداشت و با تغییرات مدیریتی در دستگاه اجرایی و در حوزه شهرداری ادامه کار کند شد.
تغییرات مدیریتی عامل کندی فرایند صدور پایانکار صنایع
رئیس دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی گفت: برای تسریع در کار و اینکه ببینیم چه اشکالی وجود دارد که فرایند اجرا به کندی پیش میرود جلسهای
در ۱۹ آذر برگزار شد. آنچه در جلسه مطرح شد تغییرات مدیریتی در شهرداری بهویژه در مناطق ۱۰ و ۱۲ در سه چهار ماه اخیر بود و گفته شد فرایند کار در دست اجراست و تاکنون در مواردی پایانکار صادر شده ولی برای تسریع در فرایند کار پیشنهاد شد شورای گفتوگوی بخش خصوصی و دولت با شهرداری مرکز اصلاحاتی را انجام دهد.
لبافی خاطرنشان کرد: محور غرب از حوالی بیمارستان رضوی شروع میشود و تا نزدیک گلبهار ادامه دارد و حل این مشکل کار بسیار بزرگی در مشهد است و اگر این توافقنامه به صورت کامل اجرایی شود مشکل صدور پایانکار در عرصه و اعیان نزدیک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ واحد صنعتی برطرف میشود و موجب پایداری و ایجاد اشتغال و ظرفیت جدید خواهد شد که برای استان میتواند بسیار مفید باشد.
وی تأکید کرد: همه اسناد بالادستی حاکی از این است که باید این مجوزها صادر شود، اما به هر شکل شهرداری در گذشته به دنبال این بود از روندهای مرسوم این واحدها پایانکار بگیرند منتها صاحبان صنایع مخالف این رویه بودند. در حال حاضر قرار بر این است در وضعیت موجود عرصه و اعیان پایانکار صنعتی صادر شود و در آینده این صنایع چنانچه بخواهند کاربری صنعتی را به هر کاربری دیگری تبدیل کنند باید حق و حقوق شهرداری را براساس کاربری جدید پرداخت کنند.
لبافی تصریح کرد: واحدهای صنعتی برای دریافت تسهیلات نیازمند وثیقه هستند و این واحدها نمیتوانند با توجه به شرایطی که دارند با وجود حجم سرمایهگذاری که انجام دادهاند از اسناد مالکیتی خود استفاده کنند و دریافت پایانکار برای عرصه و اعیان بنگاههای اقتصادی یک موضوع بسیار مهم است که باید موانع دریافت آن رفع شود و ما به دنبال حل این موضوع هستیم.
گشایش در گره کور محور غرب
رئیس دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خاطرنشان کرد: با تغییرات اتفاق افتاده در شهرداری رویکرد مثبت است و در حال حاضر طبق اعلام این سازمان برای یک واحد پایانکار صنعتی صادر شده و ۳۰ واحد دیگر در فرایند دریافت پایانکار قرار دارند و بقیه واحدها باید توسط اداره کل صمت برای اخذ پایانکار به شهرداری معرفی شوند.
وی عنوان کرد: اگر شهرداری مرکز موجب تسریع و تسهیل فرایند صدور پایانکار شود این مسیر هموارتر خواهد شد که خواست شهرداران مناطق ۱۰ و ۱۲ و فعالان صنعتی این منطقه نیز بود. در جلسه روز گذشته، نماینده دفتر فنی استانداری اعلام کرد قوانین و مقررات جدید در حوزه ساختوساز و نظام مهندسی شامل فعالیتهای بعد از تصویب هر قانون و مقررات است و برای واحدها و مراکزی که پیش از این قوانین جدید ایجاد شدهاند میتوان براساس قوانین گذشته تصمیمگیری کرد.
لبافی ادامه داد: یکی از مشکلات دریافت پایانکار بحث استحکامات در قوانین نظام مهندسی است. بسیاری از این کارخانهها و واحدهای تولیدی در سالها و دهههای گذشته بنا شدهاند و باید برای حل این موضوع تفاهم شود، ارجاع این واحدها برای کمیسیون ماده ۱۰۰ معنایی ندارد چون این واحدها تخلف ساختمانی انجام ندادهاند تا به این کمیسیون ارجاع داده شوند.
رئیس دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی یادآور شد: نکته اصلی این است که محور غرب بیشترین، مهمترین و تأثیرگذارترین واحدهای صنعتی استان را داردکه در تولید و اشتغال استان و کشور مؤثرند و انتظار ما از شهرداری این است این فرایندها را تسریع و تسهیل کند و قوانین بالادستی این موضوع را تأیید میکنند.
به نظر میرسد حل مشکل چند دههای محور غرب در پایان راه است و تسهیل در فرایند آن میتواند این پایان را به پایانی خوش تبدیل کند. اما این دغدغه محیطزیستی در محور غرب مطرح است که آیا صنایع این محور که روی آبخوان مشهد قرار دارند، میتوانند با توجه به نقش سازنده و همیشگیشان در بهرهوری از منابع، دایهای خوب برای این ثروت زلال باشند؟
خبرنگار: طاهره فجر داودلی
نظر شما